"Odberateľ má povinnosť opraviť daň, ktorú si predtým odpočítal na
základe faktúry vystavenej dodávateľom po dodaní tovaru alebo služby, a
to v rozsahu, v akom túto faktúru dodávateľovi nezaplatil. V praxi sa
stáva, že odberateľ zaplatí faktúru vo výške DPH, ktorá je na faktúre
vyčíslená a má za to, že keď zaplatil sumu DPH, nevzťahuje sa na neho
povinnosť urobiť opravu odpočítanej dane. Zákon však vyžaduje urobiť
opravu odpočítanej dane aj pri čiastočnom nezaplatení faktúry," priblížila Mária Sameková z SKDP.
Následne má platiteľ DPH právo vykonať opravu opravenej odpočítanej dane
v tom zdaňovacom období, v ktorom došlo k úplnému alebo čiastočnému
zaplateniu za dodanie tovaru alebo služby. A to vo výške zodpovedajúcej
sume protihodnoty, ktorá bola zaplatená za dodanie tovaru alebo služby.
To, že je odberateľ pri nezaplatení faktúry povinný opraviť odpočítanú
DPH však podľa odborníčky neznamená, že mu zaniká samotný záväzok voči
dodávateľovi. "Záväzok voči dodávateľovi zostáva zachovaný v plnej
výške napriek oprave odpočítanej dane. Ak neskôr záväzok riadne uhradí,
opraví DPH znovu a nanovo si uplatní odpočet DPH," doplnila Sameková.